شعر کرمان با تاریخ ۹۰۰ ساله
گزارش کردن تاریخ ۹۰۰ سالة شعر کرمان، در مجالس اندک کار دشواری است و به ناچار بسیاری از فرازهای آن ناگفته خواهد ماند. تاریخ مکتوب و مستند شعر کرمان از نیمه دوم قرن ششم هجری آغاز میشود و متأسفانه دست ما از شعرهایی که پیش از این تاریخ در عرصه بوده و دستخوش بیمهری زمانه شده، کوتاه است. قراینی چند از رونق بازار شاعری در قرن پنجم و ششم در کرمان خبر میدهد، اما هیچ نمونة شعری از آن دوران به دست ما نرسیده است. قدیمترین نمونههای شعر کرمان را باید در اشعار به جا مانده از شاعرانی همچون امیرمسعود کرمانی، شمسالدین بردسیری، افضلالدین کرمانی، اوحدالدین کرمانی و طیان بمی باز جُست که در نیمه دوم قرن ششم به روی کار آمدند.
از امیر فخرالدین مسعود کرمانی جز چند رباعی چیزی باقی نمانده است. عوفی در تذکرة «لبابالالباب» که قدیمترین تذکرة موجود در زبان فارسی است، از مقام عرفانی شمسالدین محمد بردسیری یاد کرده و میگوید: «چند کتاب ساخته است در بیان حقیقت و روش طریقت به نظم پارسی مثنوی». از این چند کتاب که نامی هم از آنها نمیبرد، عجالتاً منظومة «مصباحالارواح» او باقی است که به تعبیر دکتر شفیعی کدکنی، بعد از حدیقة سنایی مهمترین منظومة عرفانی فارسی است و باید آن را حلقة رابط آثار سنایی و عطار دانست. این منظومه به غلط به نام اوحد کرمانی شهرت یافته بود تا اینکه مرحوم بدیعالزمان فروزانفر متن آن را بر مبنای چند دستنویس تصحیح و منتشر کرد.
افضلالدین کرمانی را بیشتر به عنوان تاریخنگار میشناسند تا شاعر. اما قصاید، قطعات، رباعیات و اشعار پراکندة او بالغ بر ۴۰۰ بیت، از نمونههای ارزشمند شعر قدیم کرمان است. همچنین است طیان بمی که شاعری زبردست و بیپروا بود، و از شوربختی ما، تنها کمتر از ۲۰۰ بیت از شعرهای او فراچنگ آمده است و اغلب آنها در نهایت استواری و فخامت زبان است.
اوحدالدین کرمانی را باید یکی از شاخصترین چهرههای عرفانی و ادبی کرمان در طول همة سدهها دانست. وی در سال ۵۶۱ هجری در بردسیر به دنیا آمد و هفتاد و چهار سال بعد در بغداد، در حالی که شیخالشیوخ ممالک عباسی بود، درگذشت و همان جا او را به خاک سپردند. بیشتر عمر اوحدالدین کرمانی در بلاد روم و آناتولی گذشت و در آنجا پیروان بسیار داشت. از وی حدود ۲۲۰۰ رباعی به جای مانده که پارهای از آنها در شمار بهترین رباعیات پارسی است و برخی نیز میان او و تعدادی از بزرگان عرصة رباعی همچون مولوی، ابوسعید ابوالخیر، باباافضل کاشانی، خواجه عبدالله انصاری و حتی عمر خیام نیشابوری مشترک است.
در قرن هفتم، با این که کرمان تحت حکومت شاهان قراختایی، یکی از کانونهای مهم فرهنگی تلقی میشد و محل رفت و آمد بسیاری از علما و دانشمندان و شاعران نامدار آن عصر مثل مجد همگر، امامی هروی، فخری اصفهانی، رکنالدین ابهری و دیگران بود، شاعر بزرگی به ظهور نرسید و تنها میتوان از کسانی همچون شرفالدین مقبل، ناصرالدین منشی و حسن شهرویه یاد کرد که شعرشان اگرچه به اسلوب و قاعده سروده شده، شور عاطفی آنها چندان قوی نیست. پادشاه خاتون که چند سالی بر کرمان حکومت راند، دستی در شعر داشت و رباعیاتی از او باقی مانده است.
بدون شک، قرن هشتم یکی از بهترین دورانهای شعر کرمان است که در آن بزرگترین شاعر دیار کریمان به عرصه آمد و وی کسی نیست جز کمالالدین خواجوی کرمانی که در همة قالبها، آثاری درخشان آفرید، اما غزلهای او جزو بهترین یادگاران ادبی این قرن است و او را میتوان نقطة پیوند میان دو تن از معروفترین غزلسرایان زبان فارسی، یعنی سعدی و حافظ دانست. خواجو توانست با هوشمندی، میراث معنوی سعدی را با عرفان رندانة حافظ دست به دست کند. تا آنجا که حافظ روش او را در غزلسرایی پسندید و آن را به بالاترین حد کمال رسانید.
در این قرن، دو شاعر غزلسرای دیگر هم در کرمان میزیستند که به همراه خواجو، مثلث غزل کرمان را تشکیل میدهند. نخست باید از عماد فقیه کرمانی یاد کرد که هفتاد سال در این شهر خانقاهداری کرد و مورد احترام بزرگان زمانه بود. مقام عرفانی او بیشک از خواجو بالاتر است، اما شعر او در مرتبة فروتری قرار دارد. وی نیز همچون خواجو به شعر سعدی علاقه داشت، تا آنجا که خود را راوی سخن او مینامید، و از سوی دیگر، شعرش مورد توجه خواجه حافظ بود.
دیگر شاعر غزلسرای این عصر، میر کرمانی است که با خواجو در حوزة شعر رقابت میکرد. دیوان میر بالغ بر هشت هزار بیت انواع و اقسام شعر، تا ۷۰ سال پیش موجود بود و متأسفانه تنها نسخة آن، ناپدید شده است. اما براساس هزار بیتی که نگارنده از اشعار او فراهم آورده، قدرت او در عرصة غزل آشکار میگردد.
در نیمة اول قرن هشتم، همچنین باید از محمود منور کرمانی یاد کنیم که ۵۰ غزل عرفانی از او باقی مانده و اگرچه غزلش در ردة شعرهای مطرح آن روزگار نیست، اما از دستگاه منظم فکری گوینده در حوزة عرفان خبر میدهد.
در دو دهة آخر قرن هشتم تا نیم قرن، محیط ادبی و عرفانی کرمان تحت تأثیر حضور شاه نعمتالله ولی قرار داشت که ماهان را به عنوان پایگاه و جایگاه خود برگزید و از آنجا، بینش عرفانی و شیوة سلوک خود را به مدد اشعار و رسایل متعدد و پروردن مریدان بیشمار و برخورداری از حمایت تعدادی از امرا، در ایران و هند گسترش داد و یکی از بزرگترین سلسلههای صوفیه را در ممالک اسلامی بنیان نهاد. شعر شاه نعمتالله ولی از هیجان بالا و محتوای عمیقی برخوردار است، اما در ردیف اشعار طراز اول زبان فارسی نیست.
در اواسط قرن نهم هجری، خواجه شمسالدین محمد مروارید از کرمان به هرات کوچید و در آنجا به وزارت دو تن از نوادگان تیمور رسید: میرزا ابوسعید و سلطان حسین بایقرا. فرزند او خواجه عبدالله مروارید کرمانی را باید یکی از بزرگترین چهرههای فرهنگی هرات نامید. وی به چندین هنر آراسته بود: خوشنویسی، نوازندگی، دبیری و شعر. از قدرت نوازندگی او در ساز قانون، جز اشارات متون تاریخی چیزی در دست ما نیست. اما نمونة آثار خوشنویسی، مکاتبات و منشآت و اشعار او باقی مانده و به چاپ هم رسیده است؛ «منشآت» او در سال ۱۹۵۲ در آلمان چاپ شده، و «مونس الاحباب» و اشعار پراکندة او در سال ۱۳۹۰ به کوشش بنده در تهران. برادر او خواجه یحیی و فرزند او محمد مؤمن نیز از قریحة شاعری برخوردار بودند. خواجه عبدالله به سال ۹۲۲ق در هرات درگذشت. از بزرگان کرمان که در همین دوران به مقام وزارت رسیدند، خواجه افضلالدین کرمانی را باید اسم برد که در هرات میزیست و از ذوق شاعرانه بهرهمند بود. از خواهرش بیجه منجمه هم اشعاری به جا مانده است.
در نیمة نخست قرن دهم، باید از شاه جهانگیر هاشمی یاد کنیم که از سوی مادر، نسبش به شاه نعمتالله ولی میرسید و از کرمان به هند رفت و از آنجا در راه عزیمت به خانة خدا، به تیغ راهزنان کشته شد به سال ۹۴۶ق. وی مثنوی «مظهرالآثار» را به تتبع «مخزن الاسرار» نظامی سروده و در هند به چاپ رسیده است. بیاغراق، این مثنوی یکی از پرشورترین منظومههای قرن دهم است.
از دیگر نامداران کرمان در قرن دهم، خواجه شمسالدین محمد صدر در زمان صفویه به صدارت رسید. وی نخست «فهمی» و سپس «فقری» تخلص میکرد و تذکرهنویسان آن دوره، مقداری از اشعارش را نقل کردهاند.
وزیران کرمانی که طبع شعر هم داشتند منحصر به اینان نبودند. شاه ضیاءالدین محمد کرمانی نیز در دوران حکومت سلطان محمدشاه، وزیر اصفهان بود و شاعران و خوشصحبتان روزگار در خانة او جمع میشدند و شعر میخواندند و مباحثه میکردند. وی در ۹۸۴ق به قتل رسید و اشعار او را اوحدی بلیانی در «عرفاتالعاشقین» نقل کرده است.
در نیمة دوم قرن دهم، نام شیخ عبدالسلام پیامی کرمانی قابل ذکر است که پدرش در زمان شاه طهماسب در کرمان به قتل رسید و او به تظلم به پایتخت رفت و از آنجا به شیراز افتاد و تحصیل کرد و راهی هند شد و مکنتی فراهم آورد و سرانجام به سال ۱۰۰۳ق در بلوای دکن به قتل رسید. وی سخنوری چیره دست بود و حدود ۷۰۰ بیت از قصاید و غزلیات و رباعیاتش در تذکرهها هست.
در سدة یازدهم هجری، تقی کاشانی مؤلف تذکرة «خلاصهالاشعار و زبده الافکار»، بخشی از تذکرة خود را به ذکر شاعران کرمان اختصاص داده است. از مهمترین شاعران کرمان که ذکر و نمونة شعرشان در «خلاصه الاشعار» آمده، باید از شاه ابوالقاسم صافی بمی، میرفضلی بمی، غباری کرمانی، فدایی کرمانی و علی نویدی یاد کنیم.
از شاعران کرمان که در قرن یازدهم هجری به کاروان هند پیوست، میرزاعلی فایض کرمانی هم قابل ذکر است. نام این شاعر در هیچ یک از تذکرههای فارسی نیامده و دیوان او را وحید قنبری ننیز و شهرزاد شیدا بر مبنای یگانه دستنویس آن تصحیح و چاپ کردهاند.
شعر فارسی در دوران موسوم به بازگشت ادبی، از خلاقیت تهی شد و شاعران نامدار این مکتب که عمدتاً در اصفهان و شیراز میزیستند، به تقلید از شاعران بزرگ ماضی بسنده کردند و موفق به خلق صدایی متفاوت و ماندگار در شعر فارسی نشدند. در حوزه شعر کرمان نیز در این دوران، شاعر بلند آوازهای برنیامد. در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم که بازار تصوف در کرمان داغ بود، بانویی اهل بم به نام بیبیجان حیاتی، همسر نورعلی شاه اصفهانی، ذوق ادبی خود را با سرودن اشعار عرفانی به نمایش گذاشت و دیوانی مشتمل بر غزل و مثنوی و رباعی پدید آورد که اگر چه در حوزه اندیشه و زبان، اثر چندان متمایزی تلقی نمیشود، به جهت آن که گویندهاش زن است، مورد توجه محافل ادبی قرار گرفت.
مکتب بازگشت، شعر فارسی را در سدة سیزدهم نیز تحت سیطرة خود داشت و از دل آن، شاعر طراز اولی به ظهور نرسید. درکرمان نیز تا دوران مشروطه، جریان شعر خالی از خلاقیت و تازگی بود و با این که شاعرانی همچون ادیب کرمانی، افسر کرمانی و دیگران، از خود دیوانهایی به جا گذاشتند و آگاه با ظرایف سخن بودند، اما شعرشان از دفاتر برنگذشت. در همین زمان، شاعری به نام ملابمانعلی راجی منظومه مطول «حمله حیدری» را در ۳۰ هزار بیت پرداخت که موجب شهرت نسبی او شد. موضوع این منظومه که روایت جنگهای حضرت علی(ع) است، ضعفهای ادبی آن را تحت الشعاع قرار داده است. اگر بخواهیم تفاوتهای شعر فارسی قبل و بعد از دوران مشروطه را برشمریم. بیگمان رویکرد اجتماعی و انتقادی را میتوان یکی از ویژگیهای مهم شعر دوران مشروطه دانست. این ویژگی در شعر فؤاد کرمانی به خوبی قابل ردگیری است. شعر فؤاد با آن طنز گیرا و برنده، بازتاب روشنی از تحولات اجتماعی عصر مشروطه است. علاوه بر آن، مراثی و مدایح مذهبی او، از قوت عاطفی و اثرگذاری بالایی برخوردار است.
“آغاز شعر نو در کرمان”
در یک قرن اخیر، کرمان تحت تأثیر پیشنهاد نیما یوشیج، حرکت تازهای را آغاز نهاد و شاعرانی چون منوچهر نیستانی، طاهره صفارزاده، احمدرضا احمدی و کیومرث منشیزاده، هر کدام با نوآوریهای ویژه، نام خود را در دفتر شعر امروز ایران به ثبت رساندند.
منوچهر نیستانی با این که در عرصة شعر نیمایی صاحب آثار درخشانی است و بعضی شعرهای او جزو بهترین نمونههای شعر معاصر است؛ اما غزلهای مبتکرانه و نوآورانه او نیز اثری ماندگار در شکلگیری غزل نو برجای گذاشت. تا آن جا که میتوان گفت غزل امروز، بیش از همه مدیون دفتر شعر «دیروز، خط فاصله» اوست که در سال ۱۳۵۰ منتشر شد. احمدرضا احمدی سال ۱۳۴۰ مجموعة «طرح» را منتشر کرد که اغلب منتقدان آن را سرآغاز جنبش موسوم به «موج نو» میدانند. وی در نیمقرن گذشته همواره به بوطیقای خود وفادار بوده و در دهة هشتاد ناگهان مورد اقبال نسل جدید قرار گرفت. زبان ویژه و تصویرسازی منحصر به فرد احمدرضا احمدی، بعد از نیم قرن هم چنان تقلید ناپذیر مینماید.
طاهره صفارزاده در آغاز دهه پنجاه، مسیر شاعری خود را از شعرهایی طبق معمول، به سمت شعرهایی متفاوت با بن مایههای معنوی و متناسب با فضای آن سالها، معترض و لبریز از اشارات مذهبی و تاریخی و سیاسی، تغییر داد و با انتشار دفترهای «سفر پنجم» و «حرکت و دیروز» صدای متفاوتی را به نمایش گذاشت. این شعرها، هم زمان، با اقبال بعضی منتقدان و انکار عدهای دیگر مواجه شد.
کیومرث منشی زاده نیز کار خود را با غزل شروع کرد، اما خیلی زود به جریان شعر نو پیوست و در اواسط دهه پنجاه با طنزی اندوهگین و ویرانگر، نام خود را بر سرزبانها انداخت و پس از آن با نوعی شعر که به «شعر ریاضی» شهرت یافت، و حاوی تأملات فلسفی و اجتماعی شاعر است، جهان ویژهای خلق کرد. در این جا باید از مرحوم سعیدی سیرجانی هم یاد شود که در کرمان جزو پیشروان جریان نوجویی بود و با سه مجموعه شعر که در دهه سی و چهل شمسی منتشر کرد، در این عرصه نام برآورد. وی، طبق گفته خودش، در سال ۱۳۴۱ ش عطای شاعری را به لقایش بخشید.
در کنار این گروه، شاعران سنتگرا نیز همچنان حضوری پررنگ در عرصه شعر کرمان داشتند و برخی نیز با بعضی شعرهایشان، در سطح ملی پرآوازه شدند. استاد باستانی پاریزی با غزل «یاد آن شب که صبا بر سر ما گل میریخت» در محافل ادبی بسیار گل کرد. در دهة پنجاه، تعدادی از غزلهای علی اطهری کرمانی مورد توجه قرار گرفت و به گزیدههای شعر کشور راه یافت. در اوایل دهه پنجاه، سعید نیاز کرمانی با دفتر «در کوچههای خلوت شب» به جامعه ادبی معرفی شد. شعرهای این مجموعه، ارتباط خوبی با مخاطبان عام برقرار کرد و بعضی از آنها در حافظة نسل جوان آن سالها جای گرفت.
شعر کرمان در سه دهه گذشته، فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته و در همه نحلههای شعری رهروان جدی داشته که گزارش آن، مجال وسیعی میطلبد و به ناچار ارزیابیاش را به فرصتی دیگر وا میگذارم. اما دوست دارم نام شماری از شاعران کرمان را که در این دورة زمانی فعالیت چشمگیر داشتهاند، فهرست وار ذکر کنم. پیش از همه، لازم میدانم از سیدمحمود توحیدی متخلص به ارفع کرمانی یادکنم که در حوزة غزل، آثار بسیار درخشانی آفرید، اما متأسفانه قابلیتهای غزل او هنوز برای مخاطبان خارج از استان کرمان برملا نشده است.
“برخی از شاعران این خطه”
در حوزه شعر کلاسیک: محمود شاهرخی(جذبه)، حمید مظهری(اشک)، احمد اسدالهی(شعله)، غلامرضا کافی، محمدعلی جوشایی، مسعود سلاجقه، حامد حسین خانی، حامد عسکری، مهدی گنجی، مجتبی احمدی، محسن کاشانی، منصور علی مرادی، مرتضی دلاوری پاریزی، حسین سبزه صادقی، علی حیدری زاده، افسر فاضلی، زهرا کاربخش، اکبر خدادادی، علی اسدی.
در حوزه شعر نو: مسعود احمدی، محمد شریفی نعمت آباد، مهدی قهاری، حسن رجبی بهجت، محمدحسن مرتجا، مازیار نیستانی، مهدی صمدانی، رضا صفریان، شهین خسروینژاد، مجید رفعتی، نرگس باقری، شهرام پارسا مطلق، پروین سلاجقه.
در حوزة طنز: حمید نیک نفس، مهدی جهانبخش، مجتبی احمدی، مسلم حسن شاهی.
در حوزه ترانه: اهورا ایمان، حسین غیاثی، محسن کاشانی، حامد عسکری، محمد قلینسب.
درود. بسیار متن مفیدی بود.دستمریزاد
خرسندیم از رضایت شما