ایلات و عشایر استان کرمان
ايلات و عشاير استان كرمان عبارتند از افشار، بچاقچي، پشت كوهي، راييني، لري، آيينهاي، خراساني، ميمندي، لردكوه پنجي،غربا، قرايي، گودري، مهني، جاويدان، كچمي، آسيابر، راهي پارچي، جبال بارزي، جرجندي، شهيكي، جلالي، رودباري، هوت،سرحدي، ورمشكي، نوشادي، بزسفيد، سرحدي، شهرياري، پشموكي، لر، طياري، مارزي، نمدادي، جازي، كماچي، سليماني،مولايي، توريكي. ايل بچاقچي يكي از بزرگترين و معروف ترين ايلهاي شهرستان سيرجان از توابع كرمان است كه مردم آن دركوهستان چهارگنبد و روستاهاي بلورد و كهن شهر سكونت دارند. – وجه تسميه و سابقه تاريخي ظاهراً واژه بچاقچي يا بوچاقچي در گويش تركي از دو بهر «بوچاق» يعني چاقو، كارد و سرنيزه و پسوند «چي» تشكيل شده است. بنابراين بوچاقچي معني نيزه گذار و دشنه دار را ميدهد.از آنجا كه عشاير بچاقچي از آذربايجان به منطقه كرمان مهاجرت كردهاند و مردمي جنگجو و سلحشور هستند ميتوان اين وجه تسميه را از نظر روحيه اين افراد صحيح تر دانست. گرچه برخي نيز بر اين باورند كه نام اين ايل را از واژه بوچاق به معني عسل گرفتهاند.بنابر روايات ريش سفيدان و مطلعان ايل بچاقچي، نادرشاه افشار اين ايل را از قره داغ آذربايجان به سرزمين كرمان كوچانيده است.در اواخر حكومت قاجاريه رئيس ايل بچاقچي، اسفنديارخان بود كه در زمان حكومت آصفالدوله(۱۳۱۵هـ.ق ۱۸۹۷ م) سيرجان را تسخير كرد.آخرين فعاليت اين ايل در جنگ جهاني اول (۱۹۱۴-۱۹۱۸م) و هنگام حمله انگليسيان و اشغال ايران است.حسين خان شجاع پور پسر اسفنديار خان كه از افراد نامي ايل بچاقچي و موثر در تاريخ كرمان بود در سال ۱۳۳۳هـ.ق (۱۹۱۴ م) آلمانيان مقيم كرمان را ربود ومدتها با قواي تجاوزگر انگليسي جنگيد. – سردسير و گرمسير منطقه سردسير ايل بچاقچي در گذشته، ارتفاعات چهار گنبد و بلورد و گرمسيرشان عين البقر و مراتع پيرامون آن بوده است. – نظام سنتي ايلي و ساخت قدرت ايل بچاقچي از تعدادي طايفه، هر طايفه از چند تيره، هر تيره از تعدادي ايشوم (eysum) و هرايشوم از چندين خانوار تشكيل ميشده است. بنابراين نظام سنتي ايلي از بزرگترين واحدتا كوچك ترين آن از اين قرار بوده است: ايل، طايفه، تيره، ايشوم و خانوار. ايشوم تركيب ثابتي ندارد و معمولاً تعدادي خانوار با توافق هم تشكيل يك ايشوم را ميدهند، از اين رو به اصطلاح خودشان، خانوارهاي يك ايشوم با يكديگر شريك رمه هستند. اين خانوارها ممكن است با هم خويشاوند باشند يا اينكه نسبتي نداشته باشند، به هر حال يك خانوار عضو ايشوم ميتواند در پايان سال دامداري (آخر بهار) به علت به توافق نرسيدن با خانوارهاي ديگر از ايشوم جدا و به ايشوم ديگري ملحق شود. خانواده در ايشوم هستهاي و استقلال نسبي دارد. اما هرخانواده باديگرخانوادههاي عضو ايشوم در همه كارها، همبستگي اجتماعي دارد. امور اجتماعي و توليدي ايشوم اغلب به صورت تعاوني وبا كمك يكديگر انجام ميگيرد.
درگذشته در راس تمام ايل يك خان (ايلخان) قرار داشت. در حال حاضر هر طايفه يك خان و هر تيره يك ريش سفيد و هر ايشوم يك نفر سر ايشوم دارد.هر ايشوم در كار خود استقلال دارد و اطاعت از دستورها و توصيههاي ريش سفيدان فقط به خاطر احترام به آنان است و ايشان جز در موارد خاصي همانند ميانجي گري و حل اختلافات نقش ويژهاي در تصميم گيريها ندارد. ساخت اجتماعي شبكه قدرت ايل ايلخان طايفه كلانتر (خان) تيره كدخدا (ريش سفيد)ايشوم سرايشوم خانوار رئيس خانوار – طايفههاي ايل بچاقچي ايل بچاقچي از طوايف: انكلوييه، گوهرديپو، شول، ارشلو، عباسلو، سوخته چالي،سارسعدلو، خروس لو (Xoroslu)، پوررضا قلي و اميني تشكيل شده است. – اقتصاد ايل بچاقچي الف) دامداري با اين كه مردم ايل بچاقچيي كجانشين شدهاند اما هنوز از طريق دامداري و قالي بافي امرار معاش ميكنند و درآمد آنان از اين راه است. بيشتر خانوادههاي بچاقچي حداقل ده تا پانزده گوسفند و بز و يك يا چند گاو دارند. محصولات دامي اين ايل علاوه بر تامين نياز خانواده، جنبه كالايي نيز دارد و بيشتر پيله وران و مغازه داران محلي به بازار سيرجان عرضه ميكنند. فراوردههاي دامي آنان عبارتند از: پشم، كرك، مو، پوست، ماست، كره، روغن، دوغ، كشك، پنير، ترف، (قره قوروت)،لور. در زير به مراحل مختلف مربوط به دامداري در ايل بچاقچي اشاره ميشود. ۱- آميزش و باروري دامها چوپان هر رمه در اوايل فصل تابستان و به اصطلاح خودشان «نوبهار» قوچها و بزهاي نر را از گله جدا و در اواخر تيرماه يا «۱۲۰ بهار» دوباره آنها را وارد گله ميكند. بدين ترتيب زمان باروري دامها و بالاخره زايشآنها هماهنگ ميشود. يعني دامها در هنگامي ميزايند كه سرماي هوا كاهش يافته است و رو به گرمي ميرود. ۲- دروش (dorus) دروش، نشاني است كه براي مشخص شدن دامهاي افراد مختلف بر روي گوش حيوان به وجود مي آورند. دروش برحسب بريدگي، نامهاي گوناگوني دارد. مثلاً اگر قسمتي از گوش بريده شود به آن برگه گوش ميگويند، چنانچه به كنار گوش بريده شود، كاربر و اگر وسط گوش چاك داده شود، چارگوش ناميده ميشود.گاه براي علامت گذاري و شناسايي دامها از داغ كردن استفاده ميكنند. در واقع دروش يا داغ در حكم سند مالكيت افراد بر دامهاست.۳- چوپان چوپان براساس قراردادي كه با صاحب گوسفندان دارد، رمه را در سردسير و گرمسير ميچراند. در اول تابستان با چوپان قرارداد ميبندد.مزد چوپان به صورت نقدي و جنسي پرداخت ميشود. وسايل چوپان عبارتند از كوله پشتي، چوب دستي، مشك و غيره. ب) كشاورزي در ايل بچاقچي زراعت غلات شغل جنبي آنان را تشكيل ميدهد و تا اندازهاي پاسخگوي نياز دروني عشاير بچاقچي است و به عبارت ديگر در حد رفع نياز خود(در حد خود مصرفي) به زراعت ميپردازند.
محصولات کشاورزی و صنایع دستی عشایر بچاقچی
محصولات كشاورزي آنان: گندم، جو و مقداري علوفه براي تغذيه دام هاست. در بعضي روستاها مانندبلورد، كشاورزي بيشتر بر باغداري متكي است. درختان به، بادام، گردو، زردآلو، سيب و آلبالو در باغهاي اين ناحيه به چشم ميخورند، محصولات آنها اغلب بيش از حد نياز مردم است كه به بازار سيرجان عرضه ميشود. پ) صنايع دستي صنايع دستي از نوع ريسندگي و بافندگي يكي از اشتغالات عشاير بچاقچي است.دستبافتهاي مردم اين ايل بسيار مرغوب و شهره است. در ميان بچاقچيان علاوه بر قالي و قاليچه، بافتن جاجيم، گليم، خورجين، پلاس، چنته، شيريكي،نمدكان، قاشق دان، مفرش، آيينه دان و ديگر اشياي موردنياز زندگي چادرنشيني و همچنين اشياي زينتي از اين قبيل هميشه معمول بوده است.قالي و قاليچه بافي مهم ترين هنر دستي و پس از دامپروري عمده ترين منبع درآمد خانوادههاست. – ويژگيهاي قومي الف) نژاد، زبان، دين مردم ايل بچاقچي اصلاً ترك و زبان آنان تركي است، ولي به علت ارتباط با مردم روستاها و عشاير فارسي زبان، واژهها و تركيبات فارسي در گويش ايشان نفوذ كرده است.مردم اين ايل علاوه بر گفت و گوهاي روزمره در كارهاي زراعت و حتي در صنايع دستي از اصطلاحات فارسي استفاده ميكنند.عشاير بچاقچي پيرو دين اسلام و مذهب شيعه اثني عشري هستند. ب) اعياد و جشنها در عيد نوروز همه اعم از زن و مرد لباس نو ميپوشند و بانوان خود رابه زيورآلات زينت ميدهند. در اين روز بهترين و لذيذترين غذاها را طبخ ميكنند و ميخورند. در روز عيد قربان، گوسفند يك ساله قرباني ميكنند.اولا و نزديكان براي عرض تبريك و تهنيت به خانههاي يكديگر ميروند. در روز عيدفطر بعد از اداي زكوه فطر، كليه روزه داران در ساعت ۸ صبح در مسجد و اگر نباشددر منزل كدخدا و ريش سفيدان ايل، اجتماع ميكنند و به صورت جماعت و اقتدا به يك نفر امام كه در زمره علما و فضلا به شمار ميرود نماز عيد را ميخوانند.پ) خواستگاري و عروسي پدر پسر يك نفر از بزرگان ايل را به خانه دختر ميفرستد تا از دختر او خواستگاري كند. در صورت موافقت، خانواده پسر يك دست لباس،با يك انگشتر به عنوان نشانه براي دختر ميفرستند. در زمان مناسب و با توافق طرفين در منزل پدر دختر جلسه عقدكنان تشكيل ميشود.ميزان صداق كه طلا، نقره، زمين، شتر و غيره است تعيين و در عقد نامه ثبت صيغه عقد جاري ميشود و ازآن پس عروس از لحاظ حفظ شئون اجتماعي و ايلي تا هنگامي كه مراسم زفاف به عمل نيامده خود را از داماد پنهان ميكند. پس از عقد،جشن عروسي برپا ميشود. آخرين روز عروسي همه مردم ايل را دعوت و در اين جشن مراسم شتردواني و تيراندازي را اجرا ميكنند. بدين ترتيب كه شاخه بلندي از چوب به نام «طراده» در زميني فرو ميكنند و سرآن سكه طلا يا پول نقره و غيره ميآويزند. ميهمانان يكي پس از ديگري تيراندازي ميكنند هر كس برنده شد سكهها به وي تعلق ميگيرد. در اين هنگام سلماني،سروصورت داماد را اصلاح ميكند. زنان طايفه نيز به سروصورت وي نقل ميپاشند و شادي ميكنند. سپس داماد را سوار شتر ميكنند و باهلهله و شادي به حمام يا كنار آب رودخانه يا چشمه ميبرند. پس از استحمام مجدداً كاروان به سمت عروس به راه مي افتد. در اين هنگام عمل سرابي يا به اصطلاح محلي بخشيدن اغنام و احشام و زمين از طرف پدر عروس به داماد صورت ميگيرد. طلاق به ندرت اتفاق ميافتد و در صورت اجبار طبق مقررات مذهبي انجام مي گيرد.
ت) نوزاد اول در شب شش تولد نوزاد دختر يا پسر جشني برپا و كودكان پسر ۳ تا هفت ساله را ختنه ميكنند و جشن باشكوهي برپا ميدارند. ث) فوت و مراسم تدفين چنانچه يكي از افراد ايل فوت شود همه مردم ايل اعم از بستگان، آشنايان و غيره براي عرض تسليت به خانواده متوفي حاضر ميشوند و كسان فردفوت شده از آنان پذيرايي به عمل مي آورند. تا چهل روز نزديكان متوفي در غم و اندوه هستندو حق شادي ندارند و تا چهار ماه نيز عزادار خواهند بود تا عمل خاك بندي در پايان چهار ماه بر سر مزار متوفي انجام گيرد. ج) برخي از باورهاي عشاير بچاقچي – اگر باران نبارد، عروسكي پارچهاي به نام گشنيز و يا شابارون درست ميكنند ودر كوچهها يا در ميان چادرها ميگردانند. – مردم بچاقچي بر اين عقيده اند كه شير گوسفند وبزمال خواجه خضر است از اين رو در روز چهلم بهار به خال كوه پاريز مي روندو با همه شير آن روز رمه، آش شير مي پزند و به عنوان نذر خواجه به مردم مي دهند. – اولين روزي كه گوسفند را به كوه مي برند آن را از زير قرآن و از ميان دو كپه آتش و دود اسپند عبور مي دهند و دوشيزهاي به دنبال رمه، آب مي پاشد. – هنگامي كه زنان، نان مي پزند و يا از كره روغن مي گيرند نبايد مردان حضور داشته باشند.- اگر وضع جوي منطقه مناسب نباشد كوچ را آغاز مي كنند ولي اگر در حال كوچ باشند اشكالي ندارد. – در موقع برداشتن محصولات غلات، سنگي كه آن راسنگ خواجه خضر مي گويند در زير خرمن گندم يا جو مي گذارند و براين باورند كه اين سنگ سبب بركت خرمن ميشود. – خون گوسفند قرباني را برروي زمين نمي ريزند و آنرا به ديوار آفتاب دار مي پاشند. ايل افشار ايل افشار در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوي به سرزمين كرمان كوچانيده شد. مردم اين ايل در بخش جنوبي منطقه وسيعي كه از جنوب غربي رفسنجان در جهت جنوب شرقي تا جاده كرمان – بم امتداد دارد، زندگي مي كنند و مركز دادوستد آنان شهر بافت است. احمدعلي خان وزيري كرماني مي گويد: افشار، عمده ايلات كرمان است. ترك زبانند. قشلاق آنها بلوك ارزوييه و ييلاق آنها بلوك اقطاع است. به شجاعت سواره و پياده اين قبيله در كرمان نيست.تقريباً هزار خانوارند و سيصد سوار خوب و هفتصد تفنگچي پر دل دارند، جنگ با چماق و شش پر را بهتر از ايلات فارسي مينمايند. اسامي طوايف آنها به نظر نامه نگار از اين قرار است: علي قرلو و اشرف لو و قاسملو و پيرمرادلو و ره درازلو و حيدر محمد شاهلو وآمويي و ميرجاني و جان قلي اشاقي و فارسي مران وصفي قلي اولادي و ساربان. هر قبيله رئيسي دارد و آن را سلطان گويند. محمدعلي خان سديد السلطنه در سفرنامه خود درباره طوايف افشار چنين مي نويسد: طوايف اين ايل عبارتند از: حمزه لو، قاسم اولادي، جلال لو، آل كسوا، زرگر، صفي قلي اولادي. تيره هاي مستقل ايل افشار از اين قرارند: پورممشالو، پيرمرادلو، آقاجان لو، وليپور، قرايي، ميرحسيني، فارسي مدان، ميرجاني، قره قويونلو، قره گزلو، حمزه خاني، برآوردي،عمويي، غنچهاي، صادقي، راييني، شهسواري، جامعه بزرگي، مرادي، ساوندر، خبري. ايل لك ايل لك در حدود سال ۱۱۰۰ شمسي (۲۶۵ سال پيش) از منطقه فارس به كرمان مهاجرت كرد. اين ايل يكي از نژادهاي اصيل و خالص ايراني است. سردسير ايل لك، ناحيه بزنجان و گرمسير آنان دولت آباد است.مردم اين ايل از طريق دامداري، زراعت، شترداري و صنايع دستي مانند قاليچه و قالي امرار معاش مي كنند. دين ايشان اسلام و مذهب آنان شيعه است.طوايف اين ايل عبارتند از: لك، سرگداري، كوچك خاني، مهمني، سلطان شيخ، عرب سلغار. ايل جبال بارزي بخش جبال بارز از توابع شهرستان جيرفت است و ارتفاعاتي دارد كه از شمال به جنوب كشيده شده است و شهرستانهاي بم و جيرفت در قسمت شمال و جنوب آن قرار گرفتهاند و عشاير سلحشور ايل جبال بارز در اين ناحيه زندگي ميكنند. – وجه تسميه وسوابق تاريخي وجه نامگذاري قوم بارز را مي توان از ريشه برازوبرز، تصور نمود كه به معني بلندي و كوه است. اما با توجه به اعتقادات مردم اين ايل و همچنين جنگجويي و سلحشوري و روحيه ايلي آنان شايد بتوان اصل آن را از واژه پهلوي «بئيرزد» (bairazd) دانست كه در بند هشن به معني برانگيزنده و جنگ آمده است. از انجا كه واژه بئيرزد،درست صورت تلفظ «بارزد berizd بهرزد bairazd» مي تواند باشد كه نام اصلي قوم بارز ضبط شده است. استرنج ميگويد: «در شرق جيرفت جبال بارز واقع است كه در قرن چهارم از جنگلهاي انبوه پوشيده بود و در زمان فتوحات اسلامي مجوسيان آنجا را پناهگاه خود قرار داده بودند تا از آسيب لشكرياني كه خلفاي اموي به سركوبي آنها مي فرستادند محفوظ بمانند و فقط پادشاهان صفاري توانستند آن ناحيه را مسخر و اهالي را تابع اسلام سازند.«معزالدوله احمد ديلمي نيز براي سركوبي عشاير بارز به آنجا لشكر كشيده اما در اين نبرد شكست خورده است. ملك قاور سلجوقي (۴۲۲-۴۶۶هـ.ق ۱۰۵۰ -۱۰۳۷م)با قوم بارز جنگيده و آنان را قلع و قمع كرده است. مردم اين ايل با اتابكان فارس نيز زد و خوردهايي كرده اند و سركوب شده اند. – قلمرو، سردسير و گرمسير مردم ايل جبال بارز، سرزمين خود را به ۳ ناحيه مجزا به نامهاي مسكون، امجزو گاوكان تقسيم و براي هر يك از اين نواحي يكي از افراد لايق و مورد اعتماد ايل را به عنوان ريش سفيد و بزرگ انتخاب كردهاند و از دستورهاي او اطاعت ميكنند. منطقه سردسير اين ايل «مسكون» و گرمسير آنان «گاوكان» استناحيه «امجز» نيز ييلاق خانهاي جبال بارز است. – طوايف ايل جباري بارزي طايفههاي اين ايل عبارتند از: ملايي، سنجري، محمودي، بيدمشكي،جعفري، رشيد، ميجاني، ميرشكاري، سرحدي، پورجمعه، دريني. – اخلاق، عادات و دين عشاير جبال بارز مردمي سلحشور، دلير، متدين و مهمان نوازند.در تيراندازي مهارت دارند و عموماً صاحب تفنگ هستند و به شكارآهو، كبك و غيره مي پردازند. همه آنها پيرو دين اسلام و مذهب شيعه اثني عشري هستند.- مراسم ازدواج پسرودختر يكديگر را مي پسندند. پدر پسر با پدر دختر مذاكره مي كند و چند روز بعد شخص ديگري را به خانه پدر دختر مي فرستد.معمولاً موافقت در دفعه اول و دوم را عيب مي دانند. پدر و مادر پسر هدايايي براي عروس مي برند و ميزان صداق، هزينه و مدت جشن عروسي در جلسهاي تعيين مي شود.چند روز بعد از خريد لباس و لوازم ضروري، خانواده داماد چادرهاي خود را جمع و در نزديك خانه پدر عروس برپا ميكنند.از اين تاريخ جشن عروسي شروع مي شود. افراد دعوت شده يكي پس از ديگري سوار بر اسب و شليك كنان به محل جشن مي آيند.هنگام شب جوانان و مردان به دور خرمني از آتش مشغول رقص چوب مي شوند. عقدنامه در محل منعقد و يا به دست پيكي به شهرفرستاده مي شود تا رئيس محضر مقيم شهر آن را مهر كند. جشن حدود ۱۰-۱۵ روز به طول مي انجامد. بالاخره روز آخر پلاس و لوازم گرم كردن آب را به كنار رودخانه مي برند و مردان و زنان شادي كنان داماد را سوار بر اسب به محل چادر مي برند. عدهاي داماد را به داخل چادر مي برند،بدن او را ميشويند و لباسهاي نو و مخصوص عروسي به تن او مي كنند. سپس وي سوار اسب مي شود و همگي را جفت ميكنند.در بين راه داماد را به زيارتگاهي كه معمولاً بالاي كوه قرار دارد ميبرند. سپس داماد را در كلبهاي كه اطراف و سقف آن با چوب پوشيده شده است بر تشكي كه به اصطلاح محلي «تخت» ناميده ميشود مينشانند و مردان هم پيرامون او مينشينند و مدعوين هر كدام با توجه به وضع مالي خود پولي به عنوان كمك در دستمالي كه در وسط پهن شده به سوي داماد مي اندازند و يكي از مردان مبلغ پرداختي ونام پرداخت كننده را در كاغذي يادداشت مي كند. حدود ساعت ۳ بعد از نيمه شب داماد را با شكوه خاصي به چادر عروس مي برند و عروس طوري در كنار داماد مي نشيند كه قسمتي از چادر سرش برروي زمين و در جلوي داماد پهن شود.ملاي ايل، مهر و تسبيحي روي چادر عروس مي گذارد و داماد به توصيه ملا برروي چادر عروس دو ركعت نماز به جا مي آورد. جشن پايان مي يابد و فرداي آن شب مردم ايل به عروس و داماد مبارك باد مي گويند و پراكنده مي شوند.- عزاداري هنگامي كه كسي از مردم ايل جبال بارز فوت مي كند همه مردم ايل جمع مي شوند و در مراسم تغسيل و تدفين شركت مي كنندو پس از صرف ناهار به خانههاي خود بر مي گردند. اولين پنجشنبهاي كه فرا ميرسد مرد و زن جمع مي شوند وبه گورستان مي روند و پس از خواندن فاتحه بر مي گردند. – بيماري اگر كسي از آنان بيمار شود، بلافاصله عدهاي زن و مرد به عيادت او ميآيند و از گياهان دارويي كه در آن ناحيه به حد وفور يافت مي شود مي جوشانند و به مريض مي خورانند و يك نفر بالاي سر بيمار مي نشيند و با صداي بلند دعاي جوشن كبيرمي خواند. اغلب به دست بيمار يك دسته پونه مي دهند كه ببويد. ايل مهني (Mehni) مهني از ايالات قديمي كرمان است و در گذشته، اين ايل «كوفج» بوده كه در بخش ساردوييه پراكندهاند. ييلاق آنان نحايه رودبار و قشلاقشان پيرامون جيرفت و اسفندقه است. عشاير مهني مردمي سلحشور و جنگجو بودهاند.معزالدوله ديلمي براي سركوب آنان لشكركشي كرد ولي از اين ايل شكست خورد. ملك قاورد سلجوقي نيز باآنان جنگيد اما فقط با حيله توانست مردم ايل مهني را سركوب و روساي ايل را دستگير كند. در دوران حكومت عباس خان جوانشير (حاكم كرمان) ميرزا اسدالله خان پسر ميرزا جبار مامور دستگيري رئيس ايل مهني شد. پس از چند روز زد و خورد بالاخره ملامحمد حسن، ملاابوالقاسم، قاسم شيخ و ظهر علي كه از كلانتران معتبر ايل بودند فتحعلي خان را كه رئيس قبيله بود ( در سال ۱۲۵۹ هـ.ق) دستگيركردند و به ميرزا اسدالله خان سپردند.فتحعلي خان به كرمان اعزام شد و ۵ يا ۶ سال بعد در كرمان در گذشت. – طوايف ايل مهني از اين قرارند: جلالي، كامراني، احمدي، برخوري،مارزي، دلفاردي، بهرآسماني، لري. – تيرههاي مستقل اين ايل عبارتند از: قاسمي، سلطاني، جلالي، شفيعي، تركستان، عابديني، كريمي، سمندري، كمالي. ايل لران عشاير لر در سرزمين كرمان زندگي ميكنند و به دو گروه متمايز تقسيم مي شوند: نخست لران كرمان كه عموماً در نزديكي بهر آسمان جيرفت و نواحي كوهستاني رابر و جواران به سر مي برند. زمستان ها حدود اسفندقه و دره «پندارت» مي روند.از تيرههاي شيخ حسيني، شمس الديني و حيدري تشكيل شده اند. در تابستان به روستاهاي باب گلو، سرخو، پيلوع روسكين، هنجم، هنگر،دزون، زهمگون و تنگ چهل دختران مي روند. اين عشاير مردماني ميهمان نواز، ساده دل و بي آلايش هستند. ساير ساكنان آنجا،چادرنشينان لر را «ده كميها» مي گويند و عدهاي عشاير لر نيز ساكن كوهستان بهمني، دشت آب و اسفندقه هستند كه به «لرولي اوشاغي» معروف شدهاند.بعضي از لران منطقه كرمان اصل خود را از سرزمين كهكيلويه مي دانند. گروه ديگر لران كرمان، عشايري هستند كه حوالي كوه پنج، وكيل آباد و پاريز سكونت دارند. رئيس طايفه در اواخر حكومت قاجاريه حاج سهراب خان لري بوده است. بنا به روايات بزرگان و ريش سفيدان آنان، مردم اين طايفه در دوران تيمور (۷۹۵ ق.ق -۱۳۹۲ م) از كردستان به سرزمين كرمان كوچانيده شده اند. عشاير و ايلات لر، ساكن كرمان عبارتنداز: لري كوه پنجي شامل تيرههاي ميرزاحسني، رضايي، سهراب خاني. لرجيرفت شامل تيرههاي: مشهدي حسين، خدادادي، حيدري،باراني، عبداللهي، سهرابي، شفيعي، آقارضايي، قنبري، غلامرضايي، عباسي است. اعراب كرمان اعراب فارس معمولاً تابستانها را درداراب و فرگ و زمستانها را در نواحي ني ريز، هرات و مرودشت فارس كه با روستاهاي شهربابك كرمان هم مرز است به سر مي برند.اين عشاير از قرن هشتم هـ.ق به بعد قبل از تسلط امير محمد مظفر و در زمان سلطان ابوسعيد مغول به شهربابك آمدند، بعضي از روستاهاي آنجا را متصرف شدند و مردم آن سامان را نيز غارت كردند و پس از چندي نواحي انار و رفسنجان را هم تسخير كردند. ولي در هنگام لشكركشي اميرمحمد مظفر، قبايل عرب، انار و رفسنجان را تخليه كردند و اموال واحشام خود را به كوهستان راويز و ميمند (ميان شهربابك و رفسنجان) بردند.در اين جنگ حسن فولاد رئيس آنان به قتل رسيد. امير محمد، آنان را تعقيب كرد، عدهاي را كشت و به زنان و كودكان اجازه داد كه به فارس برگردند.پس از سال ۷۵۷هـ.ق ۱۳۵۶ م، بار ديگر اعراب كرمان به سرپرستي محمود تيمور، شورش كردند ولي امير مبارزالدين محمدمظفر،مردم اين طايفه را سركوب كرد و سران آن را به قتل رساند. طايفههاي عرب ساكنان كرمان: مزيدي، عبداللهي، لومحمدي، كطي، عرب حاج حسيني،عرب بني اسدي و غيره بودهاند. ايل سليماني در مورد اينكه ايل سليماني جز و بوميان بودند يا از مهاجران مستقر در استان كرمان و اينكه آنها چگونه و چه وقت سرزميني را كه در اختيار داشتند تصرف كردند، هيچ سند و مدرك مكتوبي ديده نشده است.ولي براساس روايات شفاهي كه سينه به سينه و نسل و نسل از پدران به فرزندان منتقل شده، عشاير سليماني جزو بوميان اين ناحيه نبودهاندبلكه آنان از استان فارس به استان كرمان مهاجرت كردهاند. براساس تحقيقات و گفتگو با پيرمردان و رؤساي طوايف مختلف سليماني و همچنين تحصيل كردگان آگاه به تاريخ اين ايل، همگي بر مهاجرت سليمانيها از استان فارس به اين منطقه تاكيد ورزيدهاند» در تقسيم بندي بيشتردر مورد اقوام كوچنده در كرمان، ايل سليماني جزو مهاجران قلمداد ميشوند. سليمانيها، طايفهاي از ايل بزرگ «مهني» هستند كه در جنوب استان كرمان از ارتفاعات كوه هزار تا دشتهاي پست و گرمسيري غرب هامون جازموريان زندگي مي كنند. وزيري در جغرافياي كرمان درباره ايل مهني مي نويسد: «طايفه مهني از ايلات قديم كرمان است و در زمان پيش نام اين ايل كوفج بوده و در همين كوهستان،بهرآسماني، رمان، بارچي، لرچي، و سليماني واقع در بلوك ساردوييه منزل داشتند و در زمستان به جيرفت و اسفندقه قشلاق مي كردند.اكنون هم همين طور است.» دمشقي در نخبه الدهر در مورد سرزمين قوم قفض در كرمان مي نويسد: «در آن حدود كوهستان قفض، مركب از هفت «كوه بند» است. از آن جمله كوهستان بارز كه در آنجا، آهن و نقره يافت مي شود و ساكنان آن جمعي از عشاير كوچ نشيناند كه به شمار نميآيند، از حيث كثرت و از شدت تهوري كه دارند كسي نميتواند برآنها چيره و آنها را نابود كند.شاخه ديگري از كوفچها قوم بارز مي باشند كه در حال حاضر در شمال جيرفت سكونت دارد.اصطخري سرزمين آنها را در قرن چهارم هجري چنين وصف مي كند: «جبال بارز، كوههاي سردسير است و پر نعمت و استوار، آنجا برف افتدو به روزگار گبرگان بودند و دزدي كردندي، بدتر از كوچ و به روزگار بني العباس مسلمان شدند و دست از بديها برداشتند و چنان بود كه يعقوب ليث و عمروليث سران ايشان را نيست كردند و ايشان آرام گرفتند و اندرين كوهها معدن آهن باشد». طوايف تشكيل دهنده ايل مهني تا اواخر دوره قاجار عبارت بودند از: طايفه سليماني، بهرآسماني، مقبلي، ماركي، بارجي، مقصودي و افضلي. ديگر طوايف كرد سلاجقه، سلاري، بزسفيد و … جزو جمع ايل مهني به شمار مي رفتند. آقاي عبداله گروسي به متن فرماني اشاره مي كند: «به نظر مي رسد كه طايفه بزرگ جبال بارزي كه حدود دو هزار خانوار آنان در روزگار قاجار به ناحيه اقطاع (بافت) كوچانده شده اند، پيش از اين جزو اتحاديه ايلي مهني قرار داشته اند. به موجب فرماني به تاريخ ماه رمضان سال ۱۳۳۲ هجري قمري از طرف صمصام السلطنه بختياري والي كرمان، لطفعلي خان صارم السلطنه به حكومت حدود جيرفت و اسفندقه و مهني و رابر انتخاب مي شود.پس از حوادث سال ۱۳۰۰ شمسي و دوران سركوبي و تخته قاپوي و اسكان اجباري ايلات و تحولات سياسي و اقتصادي به ويژه دگرگونيهاي چند دهه اخير ساختار ايل مهني و نظام آن فروپاشيده و پيوندهاي آن حتي در دوران طوايف و ميان تيره هاي مختلف اين طوايف نيز داراي استحكام و عملكرد نمي باشند» چنين مي نويسد: «برطبق نظر بزرگان و ريش سفيدان كنوني ايل، به نقل سينه به سينه از گذشتگانا خود، جد سليماني ها شخصي به نام قربان خان پسر امير محبت از عشاير فارس خمسه (بهارلو، اينانلو، عرب، باصري، ونفر) كه در اطراف داراب، نيريز، فسا، استيمان (اصطهبان) در استان فارس سكونت داشته اند،بوده است. وي در زمان حكومت افشاريه يا زنديه به علت دخالت در امور سياسي ايل كه پدرش رياست قسمتي از آن را عهده دار بوده و همچنين درگيري با خوانين منطقه از طرف پدر مجبور به ترك موطن اصلي خود شده و به سكونت اجباري در استان كرمان مي پردازد. همان گونه كه گفتيم تاريخ دقيق و سند كتبي مبني بر اين مهاجرت در دست نيست.اما آنچه را مي توان سند مكتوب تلقي كرد، تاريخ وفات امير شكار قربان است كه بر سنگ قبر او واقع در روستاي «ده ولك آدوري» (ده ملك) حك شده است. تاريخ وفات وي در سال ۱۱۹۹ هجري قمري مطابق با ۱۱۵۸ هجري شمسي است.اگر سن او را در هنگام وفات ۶۰ سال (با توجه به اينكه اميد به زندگي در ايران آن زمان همين حدود بوده است) مهاجرت او را مي توان از اوايل حكومت سلسله افشاريه تا اواخر زنديه تخمين زد كه اين تاريخ با گفتههاي شفاهي و نقل سينه به سينه بزرگان ايل مطابقت دارد. ويژگيهاي ساختاري ايل سليماني: «طايفه سليماني در حال حاضر از ۱۰ تيره تشكيل شده است و هر تيره به چند اولاد و هر اولاد به چند ايشوم تقسيم خانوادگي ميشود. اجتماع و گردهمايي چندين خانوار چادرنشين در يك جا، يك ايشوم را به وجود مي آورد.دو عامل همبستگي و اقتصادي، در تشكيل و تكامل ايشوم نقش اصلي دارند.رشد و تكامل ايشوم مانند سلولي است كه در زمان نمو كامل تقسيم مي شود.ايشوم پس از تشكيل به تدريج از نظر تعداد خانوار و دام رشد و توسعه مي يابد.اما اين رشد و نمو نمي تواند به طور نامحدود ادامه يابد.هرايشوم ظرفيت معيني براي رشد و توسعه دارد. وقتي به آن درجه از رشد رسيد تقسيم ميشود.آنچه اين ظرفيت را محدود مي كند در درجه اول مرتع و تعداد گوسفندان گله است.ايشوم يك واحد اجتماعي، اقتصادي و اصلي ترين گروه خويشاوندي در هر گروه ايلي به شمار مي رود.اعضاي ايشوم گله مشترك دارند و بسته به قدرت و منزلت اجتماعي و اقتصادي، صاحب تعدادي دام در گله يا گلههاي ايشوم هستند.هر ايشوم بزرگتري دارد به نام «سرايشوم» كه ايشوم به نام او خوانده ميشود: مانند ايشوم خورشيد سليماني از تيره ميرزاخاني.وظايف سرايشوم عبارت است از انتخاب قلمرو، تعيين زمان حركت و زمان بندي چرا، اجاره مرتع و پس چرا، زراعت (سيفال) و حفاظت از حدود مراتع ايشوم و روابط خارجي. در مورد ديگر ايشومهاي تيره، اخذ پروانه چرا و معاملات و عقد قرارداد با چوپانع ممكن است يكي از سرايشومها به سمت كدخدا و بزرگتر تيره انتخاب و يكي از ريش سفيدان و بزرگان تيرهها به سمت كلانتر و ريش سفيد طايفه برگزيده شود.عوامل مؤثر در انتخاب بزرگ تيره و بزرگ طايفه عبارتند از: قدرت شبكه خانوادگي، قدرت رهبري، خبرگي، قدرت اقتصادي، ارتباطات خارجي، اقوام پدري، اقوام مادري، اقوام همسر و قدرت زن».
ایل ترك بچاقچي از بزرگترين ايلات منطقه سيرجان
ایل بچاقچییكی از بزرگ ترین و معروف ترین ایل های شهرستان سیرجان از توابع كرمان است كه مردم آن در كوهستان چهار گنبد و روستاهای بلورد و كهن شهر سكونت دارند.
– وجه تسمیه و سابقه تاریخی
– ظاهرا واژه بچاقچی در گویش تركی از دو بهر « بوچاق » یعنی چاقو ، كارد و سرنیزه و پسوند « چی » تشكیل شده است .
بنابرین بوچاقچی معنی نیزه گذار و دشنه دار را می دهد . از آن جا كه عاشیر بچاقچی از آذربایجان به منطقه كرمان مهاجرت كرده اند و مردمی جنگجو و سلحشور هستند می توان این وجه تسمیه را از نظر روحیه این افراد صحیح تر دانست . گرچه برخی نیز بر این باورند كه نام این ایل را واژه بوچاق به معنی عسل گرفته اند . بنابرین رویات ریش سفیدان و مطلعان ایل بچاقچی ، نادرشاه افشار این ایل را از قره داغ آذربایجان به سرزمین كرمان كوچانیده است.
– در اواخر حكومت قاجاریه رییس ایل بچاقچی ، اسفندیار خان بود كه در زمان حكومت آصف الدوله ( ۱۳۱۵ هـ . ق ۱۸۹۷ م ) سیرجان را تسخیر كرد .
آخرین فعالیت این ایل در جنگ جهانی اول ( ۱۹۱۴ – ۱۹۱۸ م ) و هنگام حمله انگلیسیان و اشغال ایران است .حسین خان شجاع پور پسر اسفندیار خان كه از افراد نامی ایل بچاقچی و موثر در تاریخ كرمان بود در سال ۱۳۳۳ هـ . ق ( ۱۹۱۴ م ) آلمانیان مقیم كرمان را ربود و مدت ها با قوای تجاوزگر انگلیسی جنگید.
– سردسیر و گرمسیر- منطقه سردسیر ایل بچاقچی در گذشته ، ارتفاعات چهار گنبد و بلورد و گرمسیرشان عین البقر و مراتع پیرامون آن بوده است.
– نظام سنتی ایلی و ساخت قدرت
ایل بچاقچی از تعدادی طایفه ، هر طایفه از چند تیره ، هر تیره از تعدادی ایشوم (eysum) و هر ایشوم از چندین خانوار تشكیل می شده است .بنابرین نظام سنتی ایلی از بزرگ ترین واحد تا كوچك ترین آن از این قرار بوده است ایل ، طایفه ، تیره ، ایشوم و خانوار.ایشوم تركیب ثابتی ندارد و معمولا تعدادی خانوار با توافق هم تشكیل یك ایشوم را می دهند ، از این رو به اصطلاح خودشان ، خانوارهای یك یاشوم با یكدیگر شریك رمه هستند.این خانوارها ممكن است با هم خویشاوند باشند یا این كه نسبتی نداشته باشند، به هر حال یك خانوار عضو ایشوم می توانددر پایان سال دامداری ( آخر بهار ) به علت به توافق نرسیدن با خانوارهای دیگر از ایشوم جدا و به ایشوم دیگری ملحق شود .
خانواده در ایشوم هسته ی و استقلال نسبی دارد . اما هر خانواده با دیگر خانواده های عضو ایشوم در همه كارها، همبستگی اجتماعی دارد .امور اجتماعی و تولیدی ایشوم اغلب به صورت تعاونی و با كمك یكدیگر انجام می گیرد . در گذشته در راس تمام ایل یك خان ( ایلخان ) قرار داشت . در حال حاضر هر طیفه یك خان و هر تیره یك ریش سفید و هر ایشوم یك نفر سرایشوم دارد.هر ایشوم در كار خود استقلال دارد و اطاعت از دستورها و توصیه های ریش سفیدان فقط به خاطر احترام به آنان است و ایشان جز در مواردخاصی همانند میانجی گری و حل اختلافات نقش ویژه ی در تصمیم گیری ها ندارد.
ساخت اجتماعی شبكه قدرت
ایل ایلخان
طیفه كلانتر ( خان )
تیره كدخدا ( ریش سفید )
ایشوم سرایشوم
خانوار رییس خانوار
– طایفه های ایل بچاقچی
ایل بچاقچی از طویف : انكلوییه ، گوهر دیپو ، شول ، ارشلو ، عباس لو ، سوخته چالی ، سار سعدلو ، خروس لو ( XorosIu )،پوررضاقلی و امینی تشكیل شده است.
– اقتصاد ایل بچاقچی
الف ) دامداری
با این كه مردم ایل بچاقچی یكجانشین شده اند اما هنوز از طریق دامداری و قالی بافی امرار معاش می كنند و درآمد آنان از این راه است بیشتر خانواده های بچاقچی حداقل ده تا پانزده گوسفد و بز و یك تا چند گاو دارند . محصولات دامی این ایل علاوه بر تامین نیاز خانواده ، جنبه كالایی نیز دارد و بیشتر پیله وران و مغازه داران محلی به بازار سیرجان عرضه می كنند . فراورده های دامی آنان عبارتند از : پشم ، كرك ، مو ،پوست ،ماست ،كره ،روغن ، دوغ ، كشك ، پنیر، ترف ( قره قوروت ) ، لور. در زیر به به مراحل مختلف مربوط به دامداری در ایل بچاقچی اشاره می شود.
۱) آمیزش و باروری دام ها
چوپان هر رمه در اوایل فصل تابستان و به اصطلاح خودشان « نوبهار » قوچ ها و بزهای نر را از گله جدا و اواخر تیر ماه یا « ۱۲۰ بهار » دوباره آنها را وارد گله می كند . بدین ترتیب زمان باروری دام ها و بالاخره زایش آنها هماهنگ می شود . یعنی دام ها در هنگامی می زایند كه سرمای هوا كاهش یافته است و روبه گرمی می رود.
۲) دروش ( dorus )
دروش، نشانی است كه برای مشخص شدن دام های افراد مختلف بر روی گوش حیوان به وجود می آورند .دروش بر حسب بریدگی ، نام های گوناگونی دارد. مثلاً اگر قسمتی از گوش بریده شود به آن برگه گوش می گویند، چنان چه به كنار گوش بریده شود، كار برو اگر وسط گوش چاك داده شود، چارگوش نامیده می شود. گاه برای علامت گذاری و شناسایی دام ها از داغ كردن استفاده می كنند . در واقع دروش یا داغ در حكم سند مالكیت افراد بر دام هاست.
۳) چوپان
چوپان براساس قراردادی كه با صاحب گوسفندان دارد، رمه را در سردسیر و گرمسیر می چراند .در اول تابستان با چوپان قرارداد می بندند . مزد چوپان به صورت نقدی و جنسی پرداخت می شود. وسایل چوپان عبارتند از كوله پشتی ، چوب دستی ، مشك و غیره .
ب) كشاورزی
در ایل بچاقچی زراعت غلات شغل جنبی آنان را تشكیل می دهد و تا اندازه ی پاسخگوی نیاز درونی بچاقچی است و به عبارت دیگر در حد رفع نیاز خود ( در حد خود مصرفی ) به زراعت می پردازند.محصولات كشاورزی آنان : گندم ، جو و مقداری علوفه برای تغذیه دامهاست . در بعضی روستاها مانند بلورد ، كشاورزی بیشتر بر بتغداری متكی است . درختان به ، بادام ، گردو ، زردآلو ، سیب و آلبالو در باغ های این ناحیه به چشم می خورند ، محصولات آنها اغلب بیش از حد نیاز نیاز مردم است كه به بازار سیرجان عرضه می شود.
پ ) صنایع دستی
صنایع دستی از نوع ریسندگی و بافندگی یكی از اشتغالات عشایر بچاقچی است. دستبافت های مردم این ایل بسیار مرغوب و شهره است . در میان بچاقچیان علاوه بر قالی و قالیچه ، بافتن جاجیم ، گلیم ، خورجین ، پلاس ، چنته ، شیریكی ، نمدكان ، قاشق دان ، مفرش ، آیینه دان و دیگر اشیای مورد نیاز زندگی چادر نشینی و هم چنین اشیای زینتی از این قبیل همیشه معمول بوده است .قالی و قالیچه بافی و قالیچه بافی مهم ترین هنر دستی و پس از دامپروری عمده ترین منبع درآمد خانواده هاست.
– ویژگی های قومی
الف ) نژاد ، زبان ، دین
مردم ایل بچاقچی اصلا ترك و زبان آنان تركی است ، ولی به علت ارتباط با مردم روستاها و عشایر فارسی زبان، واژه ها و تركیبات فارسی در گویش ایشان نفوذ كرده است . مردم این ایل علاوه بر گفت و گوهای روزمره در كارهای زراعت و حتی در صنایع دستی از اصطلاحات فارسی استفاده می كنند . عشیار بچاقچی پیرو دین اسلام و مذهب شیعه اثنی عشری هستند.
ب ) اعیاد و جشن ها
در عید نوروز همه اعم از زن و مزد لباس نو می پوشند و بانوان خود را به زیورآلات زینت می دهند . در این روز بهترین و لذیذترین غذاها را طبخ می كنند و می خورند . در عید قربان ، گوسفند یك ساله قربانی می كنند .اولاد و نزدیكان برای عرض تبریك و تهنیت به خانه های یكدیگر می روند .در عید فطر بعد از ادای زكوه فطر ، كلیه روزه داران در ساعت ۸ صبح در مسجد و اگر نباشد در منزل كدخدا و ریش سفیدان یل، اجتماع می كنند و به صورت جماعت و اقتدا به یك نفر امام كه در زمره علما و فضلا به شمار می رود نماز عید را می خوانند.
پ ) خواستگاری و عروسی
پدر پسر یك نفر از بزرگان ایل را به خانه دختر می فرستند تا از دختر او خواستگاری كند .در صورت موافقت ، خانواده پسر یك دست لباس با یك انگشتر به عنوان نشانه برای دختر می فرستند .در زمان مناسب و با توافق طرفین در منزل پدر دختر جلسه عقدكنان تشكیل می شود . میزان صداق كه طلا ، نقره ، زمین ، شتر و غیره است تعیین و در عقدنامه ثبت صیغه عقد جاری می شود و از آن پس عروس از لحاظ حفظ شئون اجتماعی و ایلی تا هنگامی كه مراسم زفاف به عمل نیامده خود را از داماد پنهان می كند . پس از عقد ، جشن عروسی برپا می شود . آخرین روز عروسی همه مردم ایل را دعوت و در این جشن مراسم شتر دوانی و تیراندازی را اجرا می كنند.بدین ترتیب كه شاخه بلندی از چوب به نام « طراده » در زمینی فرو می كنند و سر آن سكه طلا یا پول نقره و غیره می آویزند .
میهمانان یكی پس از دیگری تیراندازی می كنند هر كس برنده شده سكه ها به وی تعلق می گیرد . در این هنگام سلمانی ، سر و صورت داماد را اصلاح می كند. زنان طایفه نیز به سر و صورت وی نقل می پاشند و شادی می كنند.سپس داماد را سوار شتر می كنند و با هلهله و شادی به حمام یا كنار آب رودخانه یا چشمه می برند . پس از استحمام مجددا كاروان به سمت خانه عروس به راه می افتد در این همگام عمل سرابی یا به اصطلاح محلی بخشیدن اغنام و احشام و زمین از طرف پدر عروس به داماد صورت می گیرد .طلاق به ندرت اتفاق می افتد و در صورت اجبار طبق مقررات مذهبی انجام می گیرد.
ت ) نوزاد اول
در شب شش تولد نوزاد دختر یا پسر جشنی برپا و كودكان پسر ۳ تا هفت ساله را ختنه می كنند و جشن باشكوهی برپا می دارند.
ث ) فوت و مراسم تدفین
چنان چه یكی از افراد ایل فوت شود همه مردم ایل اعم از بستگان ، آشنایان و غیره برای عرض تسلیت به خانواده متوفی حاضر می شوند و كسان فرد فوت شده از آنان پذیرایی به عمل می آورند . تا چهل روز نزدیكان متوفی در غم و اندوه هستند و حق شادی ندارند و تا چهار ماه نیز عزادار خواهند بود تا عمل خاك بندی در پایان چهار ماه نیز عزادار خواهند بود . تا عمل خاك بندی در پایان چهار ماه بر سر مزار متوفی انجام گیرد.
ج ) برخی از باورهای عشیر بچاقچی
– اگر باران نبارد، عروسكی پارچه ی به نام گشنیز و یا شابارون درست می كنند و در كوچه ها یا در میان چادرها می گردانند.
– مردم بچاقچی بر این عقیده اند كه شیر گوسفند و بز مال خواجه خضر است از این رو در روز چهلم بهار به خال كوه پاریز می روند و با همه شیر آن روز رمه ، آش شیر می پزند و به عنوان نذر خواجه به مردم می دهند.
– اولین روزی كه گوسفند را به كوه می برند آن را از زیر قرآن و از میان دو كپه آتش و دود اسپند عبور می دهند و دو شیزه ای به دنبال رمه ، آب می پاشد .
– هنگامی كه زنان ، نان می پزند و یا از كره روغن می گیرند نبیاد مردان حضور داشته باشند.
– اگر وضع جوی منطقه مناسب نباشد كوچ را آغاز می كنند ولی اگر در حال كوچ باشند اشكالی ندارد.
– در موقع برداشتن محصول غلات، سنگی كه آن را سنگ خواجه خضر می گویند در زیر خرمن گندم یا جو می گذارند و بر این باورند كه این سنگ سبب بركت خرمن می شود.
– خون گوسفند قربانی را بر روی زمین نمی ریزند و آن را به دیوار آفتاب دار می پاشند.
ایل ترک افشار سیرجان
ايل افشاردر زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی به سرزمین كرمان كوچانیده شده .مردم این ایل در بخش جنوبی منطقه و سیعی كه از جنوب غربی رفسنجان در جهت جنوب شرقی تا جاده كرمان – بم امتداد دارد ، زندگی می كنند و مركز داد و ستد آنان شهر بافت است .احمدعلی خان وزیری كرمانی می گوید : افشار ، عمده ایلات كرمان است . ترك زبانند . قشلاق آنها بلوك ارزوییه و ییلاق آنها بلوك اقطاع است. به شجاعت سواره و پیاده این قبیله در كرمان نیست . تقریبا هزار خانوارند و سیصد سوار خوب و هفتصد تفنگچی پردل دارند.جنگ با چماق و شش پر را بهتر از ایلات فارسی می نمیند .
اسامی طویف آنها به نظر نامه نگار از این قرار است :
علی قرلو و اشرف لو و قاسملو و پیر مرادلو و ره درازلو و حیدر محمد شاهلو و آمویی و میرجانی و جان قلی اشاقی و فارسی مران و صفی قلی اولادی و ساربانּ هر قبیله رئیسی دارد و آن را سلطان گویند.محمدعلی خان سدید السلطنه در سفرنامه خود در باره طوایف افشار چنین می نویسد: طوایف این ایل عبارتند از :حمزه لو ، قاسم اولادی ، جلال لو ، آل كسوا ، زرگر ، صفی قلی اولادی.
تیره های مستقل ایل افشار از این قرارند: پورممشالو، پیرمرادلو، آقاجان لو ، ولیپور ، قرایی ، میرحسینی ، فارسی مدان ، میرجانی ، قره قویونلو ،قره گزلو ، حمزه خانی ، برآوردی ، عمویی ، غنچه ای ، صادقی، رایینی ، شهسواری ، جامعه بزرگی ، مرادی ، ساوندر ، خبری.